2,5 – 3 éves (31-36 hónap)
3 évesen megkezdődik az óvodás korszak, amikor már nehezen leköthető otthon és szüksége van a mozgalmas hétköznapok mellett a társakra is. Önálló, szobatiszta és elkezd szerepjátékokat játszani, sőt elkezdődik a nagy társasjátékozások időszaka is.
Mozgásfejlődés
Fürgébb és persze egyre ügyesebb, magabiztosabb. A lépcsőn váltott lábbal megy fel (egy-egy lépcsőfokra egyet lép). Képes fél lábon is megállni rövid ideig. Triciklizik, azt pedállal ügyesen hajtja. Egy lépcsőfoknyi magasságból könnyedén leugrik. Próbálkozik nehezebb egyensúlygyakorlatokkal is (például, köveken lépked). Szereti a játszóteret. A másik mozdulatait viszonylag pontosan utánozza.
Manipuláció
Ügyesen rajzol, színez. Rajzai már többnyire felismerhetőek, tud zárt kört is rajzolni. Szereti a kifestőkönyveket. Egyedül öltözik, a gombot gond nélkül begombolja. Tisztán étkezik. Kísérletezik az ollóhasználattal. Ujjbábokkal bábozni tud.
Beszédfejlődés
Szótárában megjelennek a múlt, jelen, jövő fogalmakkal kapcsolatos szavak. Lassan rájön, hogy a beszéd nem önös, hanem társas célokat szolgál. Egyfolytában kérdez, mint eddig is (mit, miért, hogyan?). Sokszor hallott mondókát, éneket ismételget.
Tanulási képesség
10-ig számol. Két tárgyat párosít, például szín, alak, méret szerint. Működik a képzelete: egyszerű történeteket képes kitalálni. Múltbéli, izgalmas eseményeket felidéz, elmesél. Képes információkat memorizálni. Már látja tetteinek következményeit: ha feldől a pohár, kiborul ami benne van. Kirakós játékokkal jól boldogul. Babáját öltözteti. Szeret utánzós játékokat játszani, sőt elkezdi a „mintha” játékot, tehát többször tesz úgy, mintha főzne vagy éppen autót vezetne, közben pedig különféle tárgyakkal helyettesíti az ott nem lévő eszközöket, tárgyakat. Élvezi, hogy ő maga mondhatja meg, hogy milyen ruhát vegyen fel, vagy hogy mit szeretne enni. Tudja, hogy fiú vagy lány.
Szociális fejlődés
Határozott öntudata van. A siker alapvető fontosságú a számára. Szereti, ha dicséretet kap. A saját játékait, személyes mozgásterét félti. Tisztában van mások érzelmeivel, főleg a szomorúságra reagál intenzíven, együttérzését kimutatja. Ilyenkor megpróbálhat segíteni szomorú társán. Ő maga ipedig megosztja örömét szüleivel vagy másokkal. Egy kortársával szorosabb kapcsolatba kerülhet (sokat emlegeti, szívesebben játszi vele). Egyre magabiztosabb ismeretlen helyzetekben is. Idegen gyermekkel is könnyen felveszi a kapcsolatot. A családi szabályokat jobban betartja. Egyre ritkábban hisztizik. Lassan szobatisztává válik. Elkezdhet segíteni otthon bizonyos tevékenységekben, pl. a pakolásban, tészta formázásban, takarításban.
Fogzás
Már kibújt az összes tejfoga: alul, és felül is 10-10 fogacska található a szájában.
Személyiség
A fejlődés folyamán egyre inkább kirajzolódik a gyermek saját személyisége. Lehet, hogy hatalmas képzelőereje van, de az is lehet, hogy nagyon is realista. Lehet, hogy kifejezetten jó kommunikációs képességekkel rendelkezik, de az is előfordulhat, hogy nem szeret beszélni, halk, csendes kisgyermek. Talán óvatos, de nagyon vakmerő, bátor is lehet. Lehet, hogy könnyedén elfogadja a kritikát, de az is lehet, hogy rögtön sírva fakad a legkisebb megjegyzésre is. Lehet vezető típus, de az is lehet, hogy jobban szeret követni másokat. Lehet, hogy jó a kézügyessége, de az is lehet, hogy nem szeret rajzolni. Talán ügyesen mozog, de az is lehet, hogy kissé ügyetlen a mozgása, és nem mer kipróbálni nagyobb játékeszközöket sem. Lehet, hogy órákig képes meséket hallgatni, de az is lehet, hogy inkább a mozgás köti le jobban. Bizonyos dolgokban kiváló teljesítményt nyújthat, míg másokban lemaradhat kortársaitól. Bármilyen is legyen, mindenképpen egyedi, és különleges személyiség!
Az aktuális, 3 éves Szülői kérdőívet itt találod: http://www.gyermekalapellatas.hu/produktumok/szuloi_kerdoivek
Frissítés: 2018. 05. 17.
Fotó: Pixabay