16 – 18 hónap
Lassan másfél éves lesz a baba. Hogy elszaladt az idő! Mint, ahogyan ő is egyre gyorsabban és ügyesebben mozog, akár már szaladgál is, miközben egyre önállóbbá válik.
Mozgásfejlődés
Most már biztosan ügyesen jár, szalad. Meg tud állni, és képes megfordulni is. Elkezd hátrafelé menni. Változatlanul cipel, erősíti izmait. A játszótereket szereti, próbálja birtokba venni a mászókákat, a csúszdát, és más játékokat. Szeret tologatni, vagy húzni maga után játékokat. Lépcsőt mászik, miközben kapaszkodik és a fokokra mindkét lábával rálép. Ha le kell hajolnia valamiért már nem borul fel, nem esik előre. Viszont ügyesen, támaszkodás nélkül is le tud guggolni és fel is tud állni. Strandon élvezi a vizet, lubickol, fröcsköl. Lábbal hajtós motort két lábbal hajtva halad előre.
Manipuláció
Ügyesen lapoz, egyszerre azonban még 2-3 lapot fordít át egy normál könyvben. A kor végére már többnyire egyedül iszik, eszik. Nagyrészt tisztán. Egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy melyik kezét részesíti előnyben. Szeret firkálni, vagy ujjával festeni. A kört, és négyzetet beilleszti a helyére. Megpróbálkozik a kirakós játékokkal is, egyre inkább boldogul is velük. Képes kisebb becsomagolt dolgokat kicsomagolni. Illeszt, és kis kalapácsával ügyesen beüti a játék rudat a helyére. 3 kockából épít tornyot.
Beszédfejlődés
Szókészlete folyamatosan bővül, körülbelül 6-10, jelentéssel bíró szót használ. Először a szavak elejét, vagy végét mondja ki, majd egyre inkább kibővíti azokat. Ha telefon kerül a kezébe, elkezd telefonálni. A szövegkörnyezetben is megérti bizonyos szavak jelentését. Testrészeinek nevét továbbra is tanulja. Mondókázásnál már ő is bekapcsolódik 1-1 szó erejéig.
Tanulási képesség
Könyveiben az ismerős állatokra, tárgyakra rámutat. Már olyan kérést is képes teljesíteni, amihez az emlékezetére, és a felismerő képességére is szüksége van: „vidd ki a papírt a szemetesbe!”, vagy „menj, és hozd ide a labdádat!”. A kirakós játékoknál is szüksége van egy sor képességre, kézségre, többek között koncentrációra, megértésre, memóriára, a szem és kéz koordinációjára. Megfigyelőképessége egyre fejlettebb, így akár nehezebb feladatokat is meg tud oldani. Emlékszik hol hagyta kedvenc játékát. Érti, követi a meséket, a felolvasott történetet, és reagál is azokra. Ismeri a környezete jellegzetes helyeit. Vizes és homokozós játékai során kezd tisztában lenni a mennyiség, és a térfogat fogalmával, hiszen szívesen öntözget egyik bármiből, bármibe. Tudja az igent és a nemet fejével inteni.
Szociális fejlődés
Kimutatja, hogy szereti családja tagjait, állatait, saját játékait. Anyjára változatlanul féltékeny. Elkezdi utánozni a felnőtteket, főleg a mindennapokban sokszor látott tevékenységeket. Egy másik gyermek mellett eljátszik, miközben figyeli, mit csinál az. Később már elkezdhet együtt is működni a társakkal, de most még csak a kapcsolatot keresi velük (simogatja, megpuszilja, enni ad nekik,elveszi a játékát, vagy éppen meglöki, megharapja, stb.). Figyelemfelkeltés céljából akár tiltott dolgokat is tehet, például csíp, rúg, harap, vagy üt. A függetlenedésének is egyre inkább hangot ad, elkezd hisztizni. Több dolgot szeretne egyedül csinálni (evés, öltözés, stb.). Egyre több, alapvető szociális képességet gyakorol be, sajátít el. Egyre nyilvánvalóbbá válik milyen ételeket kedvel, vagy milyen jellegű játékokkal szeret játszani a legjobban.
A 18 hónapos korban esedékes Szülői kérdőívet innen tudod letöltetni: http://www.gyermekalapellatas.hu/produktumok/szuloi_kerdoivek
Frissítés: 2018. 05. 17.
Fotó: Pixabay