1,5 – 2 éves (19-24 hónap)
2 éves korra a finom motorika is intenzíven fejlődik, kicsi kezeit egyre ügyesebben használja mindeféle tevékenységre. Már képes egyedül enni és két, három szavas mondatokban beszélni.
Mozgásfejlődés
Hátrafelé is ügyesen megy. Biztosabban szalad. Képes megváltoztatni mozgásának az irányát, vagy hirtelen megállni, ha szükséges. Lassítani most tanul. Könnyedén leguggol, és guggolva is játszhat. Lépcsőn is ügyesebben közlekedik, de egy kezével még a falnak támaszkodik. Focizik. Kis motort két lábbal hajtja. Megtanul két lábbal ugrani.
Manipuláció
Egyesével is ügyesen lapoz. Szeret rajzolni, festeni. Megpróbál öltözni, vetkőzni. Zokniját leveszi. A cipzárat föl-le húzogatja. Mindent aprólékosan megvizsgál, leteker, lecsavar, benyom. Illeszt, és megtanul fűzni is. Dobáskor ügyesen céloz. Tárgyat feje fölé emelve dobja el. 4 kockát egymásra rak. Egyik kezét a másikhoz képest szívesebben, és többet használja. Játék barkács asztalnál, vagy babakonyhában szívesen tevékenykedik.
Beszédfejlődés
Akár 30 szavas szókészlete is lehet, ekkor már 2 szavas mondatokban képes beszélni. Egyszerű kérdéseket tesz fel: mi ez, hová ment? Ezeket saját maga meg is válaszolhatja: labda, oda, el. Igen sok kétszavas kombinációt használ. Kezdi a birtokos névmásokat is beilleszteni szókincsébe. Ismerkedik a jelzőkkel, határozókkal. Saját magát már meg tudja nevezni. Tud tagadni, mondja a nemet. Megtanulja a párbeszéd ritmusát. Hol az egyik fél beszél, hol a másik. Az egyik mindig kivárja, míg a másik befejezi mondandóját.
Tanulási képesség
Tud idézni az emlékeiből. Ha megkérdezik tőle: hogy ugatott a kutya? Válaszol: vau, vau. Ismerős arcokat fényképről is felismer. Bonyolult utasításokat is követ. Sokat kérdez. Minden érdekli, nagyon kíváncsi. Tudásvágya csillapíthatatlan. Szeretné tudni, mi történik kint, mit rejtenek a szekrények, a zárt fiókok. Jól megfigyel, és utánozza a körülötte élő felnőtteket. Egyre több részletet ismer (tudja, hogy a kutyusnak farka van). Elkezd számolni. Azonos tárgyakat párosít. Az egyszerű, kirakós játékok már nem jelentenek gondot neki. Önmagát nevén szólítja. Tükörben felismeri önmagát: arcára kent foltot már nem a tükörben próbálja letörölni, hanem saját magán. Elkezd szimbolikusan gondolkodni: játékait fantáziajátékokban alkalmazza. Képes történeteket kitalálni. Egyre összeszedettebb, határozottabb lesz. Testrészeinek nagy részét meg tudja mutatni saját magán. 2 éves korban már jelzi, ha pisis vagy kakis a pelus.
Szociális fejlődés
A társaságában lévő többi gyerekkel egyre jobban együttműködik, kezd szóba elegyedni velük. Próbál alkalmazkodni is, de játékát többnyire még nem adja oda. E téren még sok alapvető szociális útmutatásra van szüksége.Kezdi átérezni mások érzéseit (simogat, puszit ad, vagy a játékát adja oda, ha a másik somorú, sír). Élvezi a felnőttek társaságát, igyekszik bevonni őket a játékába. A felnőttek figyelmét továbbra is harapással, rúgással, tiltott dolog végzésével, vagy hisztivel kelti fel. Az alapszabályokat megérti, de nem mindig tartja be azokat. Élvezi a kisebb feladatok elvégzésében rejlő felelősséget. Anyjára változatlanul féltékeny, ha az mással foglakozik. Sír, ha el kell válnia tőle. Idegenekkel szemben szégyenlős lehet. Fürdésben, és egyéb tevékenységekben igyekszik segíteni. Szereti a napi rutin nyújtotta biztonságot.
Fogzás
Többnyire alul, és felül is 8-8 foga van.
A 2 éves korban esedékes Szülői kérdőívet itt tudod letölteni: http://www.gyermekalapellatas.hu/produktumok/szuloi_kerdoivek
Frissítés: 2018. 05. .17.
Fotó: Pixabay