13- 15 hónap
Az 1 éves baba lábacskái egyre erősebbek, így ha még nem indult el eddig, hamarosan megteszi első lépéseit. Előtérbe kerülnek a mozgással és utánzással kapcsolatos játékok és az akaratát is egyre változatosabb formában nyilvánítja ki.
Mozgásfejlődés
Egyre biztosabban, és egyenletesebben jár, kevesebbszer esik el, sarkát már le kell, hogy tegye álláskor és járáskor is. Egyensúlya jobb, a karját már közelebb tartja a testéhez.Ha korábban elkezdett járni, esetleg már szaladni is tud. Járás közben akár már megfordulni is képes. Egyedül feláll. Támaszték nélkül is leül. Érdeklik a lépcsők, amire szeret felmászni, de lejönni még nem biztos, hogy tud. Gyakran hason csúszva, háttal lefelé sikerül lekerülni róla. Állásból próbálkozhat lehajolni egy játékért, de még gyakorta elborul.
A járás begyakorlása után elkezd cipekedni, maga előtt tolni játékokat, esetleg zsinóron lévő tárgyat húzogatni. Játék gurulós utót ügyesen tologat. Labdát ügyesen rúg, vagy dob el.
Manipuláció
Törekszik arra, hogy megkaparintsa a kanalat, de egyedül még nem tud azzal enni („kétkanalas” etetési módszerrel etethető). Kanalat forgatja a kezében annak érdekében, hogy annak tartalma bekerüljön a szájába. Viszont ügyesen felcsipeget, és élvezettel majszolgat darabos ételeket. Poharat felveszi, leteszi, egyedül iszik. Kezébe adott krétával vonalat rajzol. 2-3 kockából épít tornyot, de inkább még mindig lerombolni szeret. Kemény lapú könyvben lapoz. Egy kezében képes akár két tárgyat egyszerre tartani. Megpróbálkozhat az öltözködéssel is.
Beszédfejlődés
Nagy érdeklődéssel hallgatja a kortársai beszédét. Szókincse (gagyogása, vagy halandzsa szövege) egyre bővül, és körülbelül 2-3, jelentéssel bíró szót mond. Saját babanyelvén beszélve felfedezhető a nyelv ritmusa, sőt hajlításokat is alkalmaz, valamint mimikával színesít. Ismerős zene hallatán dallamos hangot ad, később akár a szülővel is megpróbálhat együtt „énekelni”. Sőt, az ismerős hangokra, ritmusra elkezdi ringatni, rázni magát, azaz elkezd táncolni. Ha mérges valakire, még kiabálhat is. Az alaputasítások egyre szélesedő skáláját érti, és tudja követni (például „vedd el az almát!”). Tanulja testrészeinek a nevét.
Tanulási képesség
Testrészeit ismeri. Könyvében bizonyos tárgyakat felismer. Kezd kialakulni a tulajdon fogalma: a te macid, anya cipője, stb. Próbál koncentrálni, nagyon oda figyelni arra, amit csinál, igyekszik is befejezni egy-egy tevékenységet. Ha valamilyen foglalatossága közben megzavarjuk feltekint, majd képes visszatérni ahhoz, amit csinált. Szeret egyedül boldogulni. Élvezi a színlelt játékokat egyedül, és másokkal is. Rájön arra, hogy a neve különbözik a többiekétől.
Szociális fejlődés
Kedveli a társas összejöveteleket. Figyeli a kortársak, vagy nagyobbak viselkedését, kommunikációját. Boldogságában szorosan magához öleli szerettét. Kezd elsajátítani különböző szociális képességeket: ha kér valamit, jelzi, hogy köszöni, amit kapott, köszön másoknak (eleinte lehet, hogy csak felszólításra). Bizonyos állatoktól félhet. Féltékeny lesz, ha anyja másokra szenteli a figyelmét, viszont újra magára tudja vonni a figyelmet bohóckodásával. Ilyenkor ő maga is együtt nevet saját magán a közönségével.
A 15 hónapos korban esedékes Szülői kérdőívet itt tudod letölteni: http://www.gyermekalapellatas.hu/produktumok/szuloi_kerdoivek
Frissítés: 2018. 05. 17.
Fotó: internet