A hőség mindenkit megvisel,

de a kismamákat és pici babákat kicsit jobban, mint másokat. Miből adódik ez? Egy élet növekszik benned, ami természetes ugyan, mégis megterheli a szervezetet minden szinten.a hormonháztartás. Néha te sem érted mi történik veled, miért vagy érzékenyebb, nyűgösebb, aluszékonyabb vagy éppen izzadósabb.

  • Érzékenyebbé válik a bőröd is, hamarabb leég, szárazabbá válik, olykor minden látható ok nélkül elkezd viszketni, májfoltosodik, az összefekvő területeken pedig kipállhat.
  • A megfelelő intim higiénia ellenére is folyásod van, ami remek táptalaj a kórokozóknak, így pedig hamarabb elkaphatsz mindenféle fertőzést. Némelyeknél a strand szó hallatára azonnal támadnak a kórokozók.
  • Óránként kell mosdót keresned, ami komoly megpróbáltatás a hétköznapokban, hiszen mindig tudnod kell, hol könnyíthetsz magadon. Mind e közben pedig állandóan szomjas vagy.
  • A keringésed is csúcsra jár, tágulnak az erek, duzzadnak a kezek, lábak megnehezítve hétköznapjaid. Lelassul a nyirokkeringésed is.
  • Valahogy több levegőre van szükséged, mint korábban. Hamarabb elfáradsz, a lépcsőzés akár nehézlégzést is okozhat.
  • Éjszaka pedig nem elég, hogy a pocakodtól nem tudsz már egy ideje jót aludni, a hőség erre csak rátesz egy lapáttal.

Szóval ezer dolog van, ami nem olyan, mint régen. Ha a fenti tünetek közül semmit sem tapasztaltál magadon, a baj nem nálad van, hiszen van olyan kismama, akinek semmi baja a hőséggel. Örülj ennek és élvezd a nyarat!

Nézzük, mit tehetsz, hogyan könnyítheted meg a forró napokat!

  1. Igyál sokat, de nem mindegy, hogy mit!
  2. Válogasd meg, mit eszel!
  3. Csökkentsd az izzadást, ahogy tudod!
  4. Hűtsd magad!
  5. Csökkentsd a vizesedést!
  6. Védd a bőröd!
  7. Légy óvatos a napon!
  8. Válogasd meg hová utazol és hol nyaralsz pocakkal!

Vegyük sorra!

  1. Igyál sokat, de nem mindegy, hogy mit!

A legjobb szomjoltó a víz, ez köztudott. Nem biztos, hogy meg kell várnod a szomjúság érzését. Igyál meg naponta legalább 8-10 pohár, vagy 2-3 liter vizet lehetőleg egyenletesen elosztva. Nagy hőségben akár többet is ihatsz. Arra azonban vigyázz, hogy ne ess túlzásokba! Kerüld a kávét, az erős teát, mivel ezek vízhajtó hatásúak, tehát alapban többet kell innod, hogy a szervezeted ne szomjazzon. Jók még a 100 %-os gyümölcslevek, amiket hígíthatsz is. Kerüld az édes, kevés gyümölcsöt tartalmazó italokat, a szénsavas üdítőket. Ha vigyáznod kell a súlyodra, csak vizet igyál, hiszen a gyümölcslevekben elég sok a kalória viszont sok ásványi anyag vitamin van bennük. Tehát mértékkel fogyaszd.

  1. Válogasd meg, mit eszel!

Nagy melegben az ételek is hamarabb romlanak. Főleg a tejtermékekre, tojásos ételekre, húsokra gondoltam. Fontos tehát a megfelelő tárolás, a nyári grillpartikon pedig a kellő idejű sütés/átsütés. Nagyon finomak a gyümölcs sűrítményekből készült jégkrémek, amit házilag könnyen elkészíthetsz minden nyári idénygyümölcsből. Annyi finom és friss gyümölcs van, amik bizonyára jól esnek a nagy melegben. Levesek, főzelékek, saláták – legyen ez az alap étkezésedben. Ezek mellett a különféle kásák segíthetik emésztésed. Továbbra is óvatosan fogyaszd a penészes, füstölt élelmiszereket (sajtféléket, kolbászt és húskészítményeket, amiket kismamáknak sok szakmai oldal nem is ajánl).

  1. Izzadni sajnos nem kellemes!

A hőségben csupán néhány szerencsés nem izzad. A hormonháztartás változása és a súlygyarapodás miatt a kismamák bármilyen időben izzadósabbak lehetnek.  Ma már sok gyártó figyel az izzadásgátlók összetételére, javaslom olvasd el a kiválasztott termék összetételét. Kaphatóak nagyon hatékony természetes alapanyagú készítmények, amik inkább javasoltak. Manapság már a szőrtelenítés is megszokott, használd, amit eddig megszoktál. Kerüld azonban a különféle szőrtelenítő krémeket, kenőcsöket, inkább borotválj vagy gyantáztasd. Ha nagyon izzadós vagy, mosakodj meg vagy zuhanyozz le naponta többször, esetleg nedves szivaccsal töröld át a hónaljadat. Ha ez nem lehetséges kaphatóak különféle nedves törlőkendők, amik nagyon jók. Sajnos nem mindnek van jó illata, és te is érzékenyebb lehetsz a szagokra, ezért a legjobb az illatmentes változatotokat választani. Ha izzadós vagy, mindig legyen a táskádban.

  1. Hűtsd magad!

Hűtheted a levegőt, ha pedig felmelegedtél a testedet. A klíma és a ventilátor remek találmányok. Használd őket még az autóban is (kivéve, ha fáj a fejed tőle). Zuhanyozz, mosakodj gyakrabban, vagy mosd le a tested egy szivaccsal. Némely területeken javasolják a test hűtésére a váltott hideg-meleg vizes lábfürdőt/lábzuhanyt, a hideg vízben való taposást, a homlok és csukló/boka borogatást. Ezek népi módszerek, egy próbát megérnek. Jó, ha beszerzel egy spriccelő flakont, amiből bármikor fújhatsz magadra hűsítő permetet. Egy legyezőt is tarthatsz a táskádban, mostanában újra divat és csodaszép darabok kaphatóak, amikkel még az egyéniséged is hangsúlyozhatod.

  1. Csökkentsd a vizesedést!

Az ödéma bizony elég gyakori a kismamáknál, főleg az utolsó heteket nehezítheti meg. Jó hatású a torna, a kezek, lábfej időnkénti megmozgatása. Ne gondolj bonyolult tornagyakorlatokra: elegendő a napi többszöri, de csak pár percnyi integetés, körzés felemelt karokkal, illetve lábakkal (ez szinte kipumpálja a felesleges vizet a szövetekből). Délután, este pedig pihenj felpolcolt lábbal. Ha még dolgozol, és ülő munkát végzel, a lábad alá tehetsz egy kis sámlit, ami szintén jót tesz lábaidnak. Ezen kívül, ha éppen vízparton vagy a természetben jársz, légy sokat mezítláb! Kerüld a hosszan tartó állást vagy ücsörgést. Vigyázz a sós ételekre, hiszen köztudottan a só vizet tart vissza a szervezetben, így csak tovább ront a helyzeten (nem kell sószegényen étkezned, csak ne egyél sok sós csipszet, sós mogyorót). A folyadékbevitelt nem kell korlátoznod és vízhajtókat sem ír fel az orvos. Maradnak így az előbb említett hagyományos módszerek. Könnyíthetsz a problémán Schüssler sóval is (klasszikusan a Nr. 10-es Natrium sulfuricum só D6 hígításban, mint a szervezet víztelentője hatékonyan bevethető). Egy kis petrezselyem is jótékony lehet. E mellett az uborka, lestyán és a metélőhagyma is segíthet. Ha visszeres a lábad, muszáj használnod a kompressziós harisnyát és kenegesd vadgesztenye krémmel az érintett területet (ezt recept nélkül veheted meg, a folyamat súlyosságától függően különböző összetételű krémek kaphatók a gyógynövény boltokban).

  1. Védd a bőröd!

A szervezetben zajló változások miatt a bőr is érzékenyebbé válik. Szárazabb a szokásosnál, így e miatt is fontos a megfelelő külső és belső hidratálás. Szerencsére a természetes hatóanyagokat tartalmazó tusfürdőknek, szappanoknak, testápolóknak, samponoknak reneszánsza van manapság. Javaslom, nézd meg testápolód összetételét! Nem minden natúrnak hirdetett termék natúr. A májfoltoknak, szeplőknek nem kedvez a nap, így védd a bőröd, még árnyékban is, akár egy séta alkalmával is. Egyre gyakrabban találkozom az úgynevezett napallergiával, amikor a napon való tartózkodás után piros pöttyös, viszkető elváltozást tapasztalsz a szabadon hagyott testrészeiden. Az összefekvő területek kipállását is megelőzheted a bőr szárazon tartásával, és a dörzsölés kerülésével (a vizet csak itasd fel ezeken a testrészeken). Ha már gond van és a Schüssler krémeket javaslom vagy a shea-, illetve kakaóvajat, körömvirágot, aloét, propoliszt tartalmazó készítményeket. Ezekből szintén széles a kínálat.

  1. Óvatosan a napon!

Lerágott csont, hogy ne napozz és kerüld a napon való tartózkodást főleg 11 és 15 óra között. A pocakot jó, ha nem éri direktben a nap. Erre vigyázz (fürdőruha vagy kendő a pocakra, bár a baba többé, kevésbé klimatizált helyen él, mégis védd a direkt napsugaraktól). Az árnyékban is hat az UV sugárzás, így ott is kend be magad fényvédővel. Gyönyörű kalapok kaphatók, vagy ha sportos vagy tegyél a fejedre siltes sapkát. A ruha legyen szellős, világos, természetes anyagból készült. Kerüld a napon való intenzív mozgást is. A nyár szinte nélkülözhetetlen kelléke a napszemüveg, legyen rajtad, amikor napon vagy.

  1. Utazás, nyaralás pocakkal.

Attól, hogy egy kisbaba lakik benned, nem kell lemondanod a nyaralásról, strandolásról. Az utazás távolsága is csak tőled függ. Nyilván 35 hetesen ne utazz tengerpartra (ez után már bármikor szülhetsz, és hetente kell járnod NST, ultrahang vizsgálatokra is), de a repülőre sem ülhetsz fel már ennyi idősen (32. hétig repülhetsz). Az egzotikus országokat a várandósságod elején is kerüld, már csak a külön szükséges védőoltások miatt is. Ha lehet, természetes vizeket válassz. A túl meleg és a túl hideg medencés vizeket nem szokták javasolni, de ha nincs más, hűsítés gyanánt bevállalhatod. Én csak akkor nem javaslom a vizes nyarat, ha hajlamos vagy a felfázásra, a húgyúti fertőzésre. A biztonsági övet, ha szükséges kiegészítéssel csatold be. Utazáskor vigyél magaddal néhány hasznos dolgot:

  • a terhesvitaminodat
  • magnéziumot (ha görcsölnél / ezt általában egyébként is felírja a legtöbb orvos a várandósság félideje körül, vagy akár előbb)
  • csípésekre, allergiás reakcióra valamilyen külsődleges szert (homeopáia, Schüssler-só!)
  • kézfertőtlenítő, sebfertőtlenítő
  • fényvédő, napozás utáni krém (esetleg napégésre valami)
  • utazási betegségre, hányingerre, gyomorégésre - ha szokott lenni, a megszokott szerek
  • hasmenésre vagy székrekedésre (attól függően mire vagy hajlamos) valami
  • fájdalom, lázcsillapító, szükség esetére pedig görcsoldó

 Fotó: Pixabay

2017.07.26.