Nyomtatás
Kategória: A Játék
Találatok: 22013

A 2. év vége felé jön rá egy gyermek, hogy képes döntéseket hozni. A 2-3 éves gyermek problematikája, ki ő, mi az, ami még ő, és ami már nem – a pszichológia ezt identitásválságnak nevezi. A 3. évben válik egyértelműen önmagává, rájön, hogy gyönge és kicsi. Ezért játszanak a gyerekek e korban rengeteg szerepjátékot: a játékban megélt hatalom mindig a visszájára fordított valóság. Hatalmat kap a játékban az, akinek nincs hatalma. Pl. ő az oroszlán és, ha színre lép, illik megijedni mindenkinek. Ekkor szerepet cseréltünk: ő a nagy, hatalmas, mi pedig a gyöngye, kicsi, védtelen gyermek.

Szerepjátszás közben ott van, ahol akar. Ki-, besétál a szerepekben: cowboy önmaga. A valós és képzelt énje közötti rugalmasság segíti abban, hogy felnőve az legyen, ami szeretne lenni, és optimista személyiségfejlődés lesz rá  jellemző.   Ezek a szerepjátékok, vagy közjátékok titkos vágyakat is kifejezhetnek: pl. Kata babám elmegy egy szép, piros cipőt venni!
Az utánzás után megjelenő, következő  mérföldkő, a 3. év legjelentősebb mérföldköve, a tettetés. Utánzáskor például az anyát utánozza, amikor babázik. Tettetéskor arckifejezéseket tanul meg, tud már mímelni, pl. sírós vagy mérges arcot vágni. 
A 2. évben gyakorolta a színre lépést – kukucsból előlépés, a színről való  lelépést – fogócska és most gyakorolja be a kettő  közötti szereplést. Még mindig csak utánozza a közönség reakcióit: ha tapsolsz, ő is tapsol, de még nem érti ki, kinek és miért tapsol.
A játékban már  ő a kezdeményező. A te feladatod, hogy leereszkedj a gyermeked szintjére. Az előző  évben a gyermekedet emelted fel a te szintedre. Nagyon fontos feladatod ebben a korban, hogy közönség legyél, hogy hallgasd meg a kis előadóművészt!
E kor végére válik óvodaéretté a gyermeked. Milyen egy óvodás: bővített mondatokban beszél, önállóan vetkőzik, de a felöltözéssel még lehetnek problémái. Szobatiszta. Rövid verseket, mondókát elszaval. Tisztán étkezik egyedül is.  Ez az év tehát a felkészülés éve.

Jó, ha kialakítod az óvodákban megszokott, elvárt szokásrendszert: étkezési időpontok, szalvéta használata, villa, kanál helyes fogása, kézmosás, fogmosás, délutáni alvás ideje, wc használat, köszönés, stb. Jó, ha korának megfelelő feladatokat adsz neki. Ebben az évben a finom- és nagymozgások, a beszéd, a gondolkodás és az érzelmek fejlesztését célozd meg. 

Tippjeim e korra vonatkoztatva:


 


 

 

A játékidőben nyújts alternatívákat a gyermekek számára. Egyedül még nem biztos, hogy boldogul. Kérjd meg, készítsen pl.: legó embert, az állatainak istállót, kerítést, autónak garázst, alagutat. Fésüld meg a babát. Gyurmázz csigacsaládot. Ha vonakodik önállóan elkezdeni a játékot, a kezdésben segíthetsz, majd hagyd, hadd folytassa egyedül, hadd induljon el, hadd szárnyaljon a fantáziája!

Még egy tanács: a gyermekben mindig azt erősítsd, amiben jó, ami igazán érdekli. Ha nem ért valamihez, sorozatban nincs kedve valamivel foglalkozni, nem baj. Később érik be az adott téren, mint egyes társai. Ne keseredj el. Majd behozza a lemaradást.

Fotó: Pixabay