A 2. év vége felé jön rá egy gyermek, hogy képes döntéseket hozni. A 2-3 éves gyermek problematikája, ki ő, mi az, ami még ő, és ami már nem – a pszichológia ezt identitásválságnak nevezi. A 3. évben válik egyértelműen önmagává, rájön, hogy gyönge és kicsi. Ezért játszanak a gyerekek e korban rengeteg szerepjátékot: a játékban megélt hatalom mindig a visszájára fordított valóság. Hatalmat kap a játékban az, akinek nincs hatalma. Pl. ő az oroszlán és, ha színre lép, illik megijedni mindenkinek. Ekkor szerepet cseréltünk: ő a nagy, hatalmas, mi pedig a gyöngye, kicsi, védtelen gyermek.

Szerepjátszás közben ott van, ahol akar. Ki-, besétál a szerepekben: cowboy önmaga. A valós és képzelt énje közötti rugalmasság segíti abban, hogy felnőve az legyen, ami szeretne lenni, és optimista személyiségfejlődés lesz rá  jellemző.   Ezek a szerepjátékok, vagy közjátékok titkos vágyakat is kifejezhetnek: pl. Kata babám elmegy egy szép, piros cipőt venni!
Az utánzás után megjelenő, következő  mérföldkő, a 3. év legjelentősebb mérföldköve, a tettetés. Utánzáskor például az anyát utánozza, amikor babázik. Tettetéskor arckifejezéseket tanul meg, tud már mímelni, pl. sírós vagy mérges arcot vágni. 
A 2. évben gyakorolta a színre lépést – kukucsból előlépés, a színről való  lelépést – fogócska és most gyakorolja be a kettő  közötti szereplést. Még mindig csak utánozza a közönség reakcióit: ha tapsolsz, ő is tapsol, de még nem érti ki, kinek és miért tapsol.
A játékban már  ő a kezdeményező. A te feladatod, hogy leereszkedj a gyermeked szintjére. Az előző  évben a gyermekedet emelted fel a te szintedre. Nagyon fontos feladatod ebben a korban, hogy közönség legyél, hogy hallgasd meg a kis előadóművészt!
E kor végére válik óvodaéretté a gyermeked. Milyen egy óvodás: bővített mondatokban beszél, önállóan vetkőzik, de a felöltözéssel még lehetnek problémái. Szobatiszta. Rövid verseket, mondókát elszaval. Tisztán étkezik egyedül is.  Ez az év tehát a felkészülés éve.

Jó, ha kialakítod az óvodákban megszokott, elvárt szokásrendszert: étkezési időpontok, szalvéta használata, villa, kanál helyes fogása, kézmosás, fogmosás, délutáni alvás ideje, wc használat, köszönés, stb. Jó, ha korának megfelelő feladatokat adsz neki. Ebben az évben a finom- és nagymozgások, a beszéd, a gondolkodás és az érzelmek fejlesztését célozd meg. 

Tippjeim e korra vonatkoztatva:

  • Hagyd, hadd futkározzon – ez fejleszti az állóképességét. Fogócskában már üldöző is, üldözött is, felváltva.
  • Labdázás, minden formában: gurítás, célbadobás, elkapás, passzolás, foci (lányoknak is ajánlott), stb.
  • Mászás mászókán vagy fára. Tanítsd meg fára mászni, persze előbb alacsony fára segítsd fel. Függeszkedés: felteheted rúdra, fa ágára biztonságára ügyelve! Egyensúlyozás gyakorlása: pl. két fal közé húzz ki egy, vagy két szál madzagot, és bíztasd a kicsit, hogy menjen végig a zsinóron.
  • Úszás – bölcsis úszás.
  • Bukfenc tanítása.
  • Gyermektorna vagy otthoni foglalkozás: menetelés, törpe-, óriásjárás, guggolva járás, négykézlábjárás, féllábon állás, ugrás – guggolásból is, láblendítés, szőnyeg szélén egyensúlyozás, talptorna (lábujjon, sarkon, belső és külső talpélen járás, gombok felszedése lábujjakkal), kartorna, törzsfordítás, fej fordítás, stb. Hason fekvés. Talicskázás.
  • Állatok utánzása: pók, béka, kígyó.
  • Vezényszavakra mozgás: állj, indulj gyakorlása.
  • 3 kerekű bicikli. Dömper, talicska.
  • Hintázás – egyedül.