Rövid jellemzése e kornak: Szavakat mond, ügyesen közlekedik. Már emlékszik bizonyos eseményekre. Ismeri napirendjét. Elkezd másolni cselekvéseket, pl., takarít, úgy, ahogy tőled látta. 
Többnyire tud egyedül enni, inni pohárból.  

 Amit ebben a korban javaslok: 

  • Mindenféle mozgásos játék: motor, csúszda, hinta, bújócska, kergetőzés. Lépcsőn járás gyakorlása. Hinta: élete első  évében a teste fölötti uralomért dolgozik, a 2. évben a kellemes szédülés által viszont elveszti a teste fölötti uralmat, mégis biztonságban érzi magát.
  • Labdázás /dob, rúg/.
  • Homokozás, vízi játékok.
  • Dömper, nagy autó. Garázs építése: homokozóban, szobában.
  • Cipekedés – erősítő szerepe van. Kipakolás a szatyorból – élvezettel pakol ki. Játékosan tanítható meg a nehéz, könnyű fogalma. Mondjuk el mit vettünk, és mi lesz belőle.
  • Húzogatás: különféle huzigák, bármi, ami húzható, amikor a kicsi hátrafelé megy. Jól fejleszti a járást, térérzékelést, azaz ügyesedik a baba.
  • Ének, mondóka – már ő is bekapcsolódik a mókába: tapsol előre, mutat, stb.
  • Telefon: beszéd fejlesztése a cél. Legyél te a vonal túlsó oldalán!
  • Első hangszerek: xilofon, okarina, dob.
  • Dramatizált ének, beszéd./ Mintha maci mondaná, stb./ Színészkedés, pl. műharag imitálásakor a túljátszás miatt nem fogja elhinni, amit mutatsz, játéknak tekinti az imitációt.
  • Hangok utánzása: állat, jármű, pl. autó, mentő, vonat.
  • Bábok, bábozás.
  • Mintha játék, az utánzás kezdete. / Úgy tesz, mintha ő volna anya pl./
  • Öltözés, vetkőzés. Mit vegyen fel? Egyedüli próbálkozások először a vetkőzés, majd a felöltözés terén.
  • Utasítás végrehajtásának gyakorlása: állj meg, gyere ide, lépj előre, nézz hátra. (Ún. apportírozás, kutyákkal játsszák.) Irányokat tanul meg, helyhatározást. Fejlődik a szókincse.
  • Fiúknak: játék barkács asztal: ütögethet, csavarozhat, odacsaphat, stb. + barkács eszközök.
  • Lányoknak: babakonyha.
  • Babázás – babák, játék állatok és egyéb kiegészítők.
  • Könyvek: állatok felismerése, rövid történet mesélése.
  • Puzzlék, kirakós, illesztős játékok.
  • Kocka, baba legó.
  • Válogatós játék: gyűjtés, gyűjtögetés. Gyűjthettek mindent, ami a természetben előfordul.
  • Első vonások: zsírkréta, ujjfesték – maszatolás, kéznyom elkészítése, ecsettel festés vagy botocskával rajz a homokba.
  • Játék a tükör előtt: ő utánoz téged. Vágj vidám, szomorú, mérges, sírós arcot (arcjáték) – megtanulja, hogy az emberi érzések kifejezhetőek mimikával, sőt be is lehet csapni vele másokat. Mozgás utánzása: tánc, ugrálás, hajolás, stb. Közben mond mit csinálsz, ezáltal megtanul igéket is a kisded. Az első szavai  főnevek.
  • Testrészek tanulása, begyakorlása. Énképe, testtudata, öntudata alakul, fejlődik.
  • Állatkert összegyűjtése, figurákkal játék.
  • Segédeszköz igénybevétele egy másik tárgy elérésében: tegyél botot vagy fakanalat a gyermek kezébe s kérjd meg, hogy az eszköz segítségével szerezze meg a másik dolgot. Ha nem próbálkozik, mutasd meg neki, hogyan érheti el a játékot.
  • Kötélhúzás: játék két végére zsineget kötve lehet játszani, és nem illik neked győzni.
  • Melyik kezemben van játék.
  • Horgászós játék.
  • Érzékelés további fejlesztése: hőmérséklet, ízek, fényviszonyok – sötét – világos – megtapasztalása, villanykapcsoló kapcsolgatása ilyenkor megengedett. 
  • Fogócska: nagyon fontos a kicsi fejlődése szempontjából! Az üldözés, menekülés társas élményét tanulja meg. Meg kell tanulnia menekülni, elszaladni. Először csak a viszony egyik oldalával ismerkedik meg, a másikkal majd kb. másfél – 2 éves korában. A két viszonyt még később lesz képes összeilleszteni.

 A kukucs és a fogócska az emberiség alapjátékai közé  tartoznak. Fontos tehát, hogy játsz gyermekeddel ezeket, a talán számodra is örömet okozó ősi, népi játékokat.

 Fotó: Pixabay