Hurrá itt a nyár! Vízpart, napsütés és sok-sok szabadban eltöltött idő. A hőség azonban nem biztos, hogy mindig a barátunk, hiszen nem csak minket visel meg néha, hanem a kicsik szervezetét is. A babák ilyenkor nyűgösebbek, hisztisebbek lehetnek, étvágytalanok, kevesebbet alszanak, vagy éjszaka többször is felébrednek.

Az alábbiakban összegyűjtöttem néhány hasznos ötletet, tippet, amivel segíthetsz babádnak abban, hogy jobban érezze magát.

Öltöztetés

Mindig természetes anyagból készült ruhácskát adj rá, ami jól szellőzik, nem szorítja, nem nyomja sehol. Ne legyen átlátszó, szövése legyen kicsit sűrűbb. Lehetőleg ne válassz sötét színű ruhát, inkább világosat, ami valamelyest visszaveri a nap sugarait.
Pár hetes babára nagyon nagy melegben elég, ha egy rövid ujjú bady kerül. Takaró gyanánt a vékony pelenka is elegendő, ha alszik.
Levegőzéskor, ha már nagyobb a gyermeked, mindig adj a fejére kis, karimás vagy siltes sapkát, kendőcskét, kis kalapot, ami a naptól védi.
Nagyobb babádnak vásárolhatsz napszemüveget is (természetesen babáknak gyártottat), mert az UV sugarak a szemre is veszélyesek lehetnek.
Ha már jár a kicsi, a legjobb, ha mezítláb hagyod sétálni, szaladgálni, így a lába szellőzése mellett a lábboltozata is megfelelően tud kialakulni. Ehhez persze biztonságos talaj szükséges. Füvön, kavicsokon, homokos talajon, vízparton csaknem mindig engedheted a kicsit mezítláb is járni, kelni, szaladgálni.

Hő- és napvédelem

Nagy melegben lehetőség szerint 11 és 16 óra között maradjatok benn a lakásban. Az ezen kívül eső időben is csak lombárnyékban tartózkodjatok kinn. Sétához a kora reggeli, vagy késő délutáni időpontok alkalmasak.
Egy évesnél kisebb babádat, ha lehet, ne vidd tűző napra. Kisgyermeked is csak árnyékban játsszon.
Gyermeked bőrét védd megfelelő fényvédelmet biztosító napozókrémmel. A babáknak kifejlesztett fényvédőkre jobban odafigyelnek a gyártók, így ezeket vásárold. MInden évben kérdés számomra, hogy jók-e a nagyon magas faktorszámú fényvédőszerek, illetve a fizikai vagy kémiai fényvédőt tartalmazók a megfelelőbbek (egyébként jó, ha tudod, hogy egy egyszerű hidegen sajtolt növényi olaj körülbelül 4-6-os faktorszámmal rendelkezik). Jelenleg az álláspont, hogy inkább a kémiai fényvédelem a jobb.
Ha sokat voltatok a napon, este jó, ha bekened valamilyen nyugtatószerrel gyermeked bőrét (és a sajátodat is). Jó hatású, ha előtte fújsz a bőrére termálvizet, és ásványi anyagokat is tartalmazó, frissítő sprayt, ami azonnal kellemes, hűs érzetet biztosít (ezt a szert napközben többször is használhatod az egész család bőrére, ha melegetek van, vagy ha izzadtok).
Ha víz közelben vagytok, a vízbe is beviheted kisbabádat ruhában, kis pólóban (nagyon csini UV szűrős napozók is kaphatóak), karimás sapkában (ezt időnként vizezd is be). Jók a természetes vizek, vagy strandon a babapancsolók (de csak azok, ahová nem áztatják bele a felnőttek a lábukat).
/A kicsinek először a lábát lógasd, himbáltasd a vízben, vagy a kezecskéjével hagyd csapkodni, aztán meglátod, hogyan reagál rá./
Otthon a lakásban, vagy kint a szabadban töröld át igény szerint vizes textillel vagy puha szivaccsal a kis testet, vagy ha nagyobb zuhanyoztasd le, akár naponta többször is.
Ha a lakásba szorultatok, az erkélyen is varázsolhatsz kis műanyag medence, vagy egy lavór segítségével strandot csemetédnek.

Folyadék bevitel

Erre nagyon kell figyelned, mivel a kicsik gyakorta nem is jelzik, ha szomjasak, vagy belefeledkeznek a játékukba. Inkább nyűgösebbek, sírnak, esetleg kevesebbet vagy többet, alszanak, az alvásuk pedig nyugtalan.
Az egészen kicsi, anyatejes babáknál elég, ha kizárólag szoptatsz. Jelenleg egyébként is a baba által irányított szoptatás követendő. De ekkor, akár tőle függetlenül is gyakrabban tedd mellre (mindig a soron következő mellre, mivel a tej első része a vízdúsabb, míg a hátsó a zsírban dús, tápláló).
Gyakran épp az orvos utasítására adnak vizet, vagy teát a pár hetes, jól szopó, és gyarapodó babának. Azt gondolom, figyeld a babát, és tudni fogod, hogy szükséges-e megkínálni plusz folyadékkal. Ha szükség is van a szopás mellett pár korty vízre, azt előtte forrald fel, és kiskanállal kínáld, kortyonként a kicsinek. Még egyszer jelzem, ezzel nem értek egyet, mert számos kutatás bizonyította, hogy az anyatej még nagy melegben is elegendő a babáknak. Az anyatej majdnem 90%-a víz! Sőt az úgynevezett elülső tej víztartalma még ennél is nagyobb lehet.
Ha nagyobb a baba, vagy már nem szopik, természetesen akár félóránként is megkínálhatod folyadékkal. Jobb, ha pohárból kínálod a folyadékot, de ha másképp nem megy a cumisüveg, vagy a csőrös pohár is jó.
Folyadék pótlására a legjobb a víz, amibe tehetsz kevés citromot is a nagyobbaknak. A citromnak keleten hűtő hatást tulajdonítanak. Ezért jó nyáron, az oly régóta ismert és bevált limonádé. Cukor helyett használhatsz mézet (ha nagyobb a gyermek), vagy valamilyen kevésbé feldolgozott édesítő növényt. Ha nem fogadja el a vizet, kínáld friss gyümölcsök levével nagyobb babádat (az adható gyümölcsök listáját megtalálhatod a babatáplálás rovatban), amiket esetleg hígíthatsz vízzel is.
A csecsemők folyadékigénye fél éves korukig 150 ml/ testsúly kilogramm. Fél éves kor után a napi bevitel körülbelül egy liternyi, ami 3 éves korra elérheti a 1, 5 litert. Nekünk, felnőtteknek napi 2-3 litert kellene fogyasztanunk, különösen nagy melegben.
A kínált folyadék hőmérséklete ne legyen túl hideg, még nagyobb gyermekeknek sem. A kicsik nagyon érzékenyek a hőmérsékletekre. Ami nekünk kellemesen hideg, nekik már jéghidegnek is tűnhet.
Mindig friss folyadékot, és ne állottat kínálj. Még a vízben is elszaporodhatnak a kórokozók a nagy melegben, ha sokat áll a pohárban, vagy a cumisüvegben. 

Táplálás

Mivel ilyenkor mi magunk is kevésbé kívánjuk a nehéz, laktató ételeket, a gyermeknek is könnyű, úgynevezett nyári ételeket kínálj.
Egy éves korig főleg zöldség és gyümölcs képezze a táplálás alapját. A fehérje bevezetését kicsit eltolhatod, akár el is halaszthatod.
Ha már kap fehérjét (húst, tejterméket), azok adását ne vidd túlzásba. Inkább könnyű joghurtos, gyümölcsös édességeket kínálj. Húst elég, ha heti 2-3x kap. Az étrend alapját ekkor is a gyümölcs és a zöldség adja. Ezekből ez időben igen nagy a választék. Kínálhatod nyersen, vagy leves, főzelék, szósz, köret formában, vagy salátaként tálalva.
Nagyok szeretik a gyümölcsös fagyikat, jégkrémeket, jégkásákat, amit házi alapanyagokból te is könnyedén elkészíthetsz. Azt gondolom érdemes kísérletezni!
Ha nagyon étvágytalan a gyermeked, érdemes figyelni a tálalásra, arra, hogy kívánatos legyen a gyermek elé letett étel. Lehetőség szerint étkezzen együtt a család, hiszen ekkor mindenkinek jobban esik az étel.