Jellemző  a beszéd (gagyog), a finom- (opponál, csippent) és a nagymozgások (forog, kúszik, mászik) intenzív fejlődése. Az intenzív fejlődés közben egyre többet ért meg a „világból”. 

A második félévben a játék akkor jó, ha történik vele valami, amikor a baba manipulálja. (Gondoljunk a régi, dobozból kiugró paprikajancsira. Felhúztuk = csináltunk valamit, előugrott = történt valami.)

 Az 5-6. hó  a nagy táras játékok korszaka, hiszen az ember társas lény. Jellemző  társas játék, amit szinte minden szülő játszik a gyerekével, az elment vadászni.

A szülő-gyerek kapcsolatra a 2. félévben a szerepcsere jellemző: már te vagy a figyelő, te nevetsz a babán, ha pl. az asztalra csap, vagy hapcit imitál, azaz előadja a csattanót, és várja a közönség reakcióját. Az előadás nagyrészt hanggal, illetve nagy lármával jár.

A 2. félévben igencsak élvezetes számukra a fejjel lefelé  lógatás, az elejtés, elkapás, persze nagyon biztonságos körülmények között, megfelelő módon végezve ezeket. Jó  móka, amikor két szülő között van a baba, sétálnak, és 4-re felkapják. (Minden esetben a bizonytalanság mellett ott van a biztonság érzése is!) Ezek a mini szédületek a későbbi hullámvasút élményben lesznek jelen, de ott már töményen, koncentráltan.  

Amit e korban javaslok:

  • Mondóka, ének - hangszín, hangmagasság változtatással, mese a mai napról.
  • Mozdulatokkal, tevékenységgel kísért rövid mondókák gyakorlása. Csipp, csipp csóka, kisbence, kerekecske, gombocska, stb. Jók az ujjharapós, csiklandozós mondókák, a zsipp-zsupp játék. Játékká attól válnak, hogy megjelenik az izgalom: megharapják az ujjam vagy nem? Meglóbálnak magasra, vagy nem?  Stb.
  • Beszélgetés, feleselés a babával – mond vissza, amit mond.
  • Könyv- leporelló, saját könyv (egy kisebb fotóalbumba berakva állatok, családtagok, ismerős tárgyak fényképe). Szignált játszó, csipogó, ki –behúzható formás könyvek.
  • Felismerő játékok: arc, szem, más testrészek megnevezése babán, képen, szülőn.
  • Labdák: különböző nagyságú, anyagú – gurítás gyakorlása, ha már biztosan ül.
  • Nagy, puha építőkockák, fa építőkocka, első legó játék.
  • Vízi játékok: minden, amivel aktívan tevékenykedhet, megismerheti a fizikai törvényszerűségeket. Pl. szivacs, vödör, különböző nagyságú poharak, tölcsér, úszó állatkák, szita vagy szűrő, stb.
  • Ku-kucs játék.
  • Itt van – hol van játék. Eldugom úgy, hogy lássa, majd előveszem.
  • Ki – berámolás és beteszem, kiveszem játék.
  • Egymásba, egymásra rakható hordócska, kocka.
  • Csippentő mozgás meglétekor + ha nem fuldoklik a darabos ételektől: ehető, kis darab ételek, pl. borsó, egyéb főtt, aprított zöldség, szedegetése.
  • Tükör – játék a tükör előtt (Utánzás, morcos, vidám, szomorú, stb. arc mutatása, grimaszolás).
  • Dramatizációs játék: bábozás.
  • Játék a hanggal: pl. zümmögés, sziréna, tüsszentés, állat utánzó hangok.
  • Honnan jön a hang? Hang kereséskor már változtatnia kelljen a testhelyzetén.
  • Dobálás: ledobja (mert kíváncsi mi lesz a tárggyal, ha ledobta + elengedést is gyakorolja), visszaadod – ezzel élvezi az adom-kapom játék társas jellegét + megtanul könnyedén elengedni tárgyakat. Az adom – kapom társasjátékhoz már szükséges egy bizonyos fokú társas érettség.
  • Az érzékelés fejlesztését célozza meg az ételekkel való kísérletezés: hideg, meleg, darabos, pépes, édes, sós, savanyú ízek kóstoltatása. (2 ingerrel.) Fürdővízben a hőmérsékletek közötti különbség, hideg, meleg megtapasztalása.
  • Integetés, tapsolás gyakorlása.
  • Együtt mozgás: pókolás vagy rákolás. Babát a ültesd a hasadra, ha már ülni tud, és mássz négykézláb előre, hátra. 
  • Buborékfújó: látványt élvezi, megpróbálja elkapni a buborékot.
  • Vonalvezető játék.
  • Mindenféle olyan ház, nagyobb állatfigura, stb., amin nyomkodható, tekerhető, csavarható kütyük vannak.

Ha egy új játékot kap csemetéd, hagyd a maga szabályai szerint játszani vele. Csak egy idő elteltével, amikor már felfedezte az új játékot, mutasd meg neki szerinted mire való, mit lehet vele játszani. Egy új játék kézbevételekor, kis fantáziája segítségével megpróbálja felhasználni eddigi tapasztalatait, s analógiákat gyárt kis fejében, arról, hogy vajon mire is hasonlít? Ne foszd meg a fantáziája szárnyalásától.

Fotó: Pixabay