E fejezetbenalt megtalálhatod azokat az alapanyagokat, amiket a babád táplálása során felhasználhatsz. A kínálat folyamatosan fog bővülni, csakúgy, mint  a receptek sora. Addig is, ha van egy jó recepted nyugodtan küld be!

 

Gyümölcsök: Az alma

Az alma az egész világon jól ismert gyümölcs, a kisbaba első szilárd tápláléka fél éves kora után. Szinte minden baba szívesen fogyasztja. Változatos ízvilágának köszönhetően pedig megunni sem lehet.Táplálkozástudományi szempontból az egyik legértékesebb gyümölcs, ezért nem lehet az sem probléma egy babánál, ha hónapokig, a hét minden napján kizárólag ezt a gyümölcsöt kapja.

Nézzük hát meg, miért is olyan értékes gyümölcsünk az alma:

  • Nagy mennyiségben tartalmaz (kb. 50 – 75 mg/ 100 gr) C-vitamint, ezen kívül A, B és E – vitaminokat is. Található benne Niacin, Fólsav, körülbelül 30 féle ásványi anyag, és különféle nyomelemek. Elmondható tehát róla, hogy: „szinte kicsattan a vitaminoktól”.
  • Almasav tartalma az agyra hat jótékonyan
  • A benne lévő gyümölcscukor kiváló energiaforrás, és könnyen emészthető a babák számára
  • A benne lévő Kálium a szervezet vízháztartásának szabályozásában vesz részt
  • Pektin tartalmának köszönhetően az emésztés könnyebbé válik, sőt a szervezetben esetlegesen lerakódott mérgező nehézfémek is könnyebben távoznak

Nem véletlenül sorolták a távoli múltban az almát is a gyógynövények közé.

Állítólag akkor a legfinomabb, ha a húsában lévő keményítő nagyrészt már lebomlott. Optimális tárolás mellett (90-95% páratartalom, 0-5 fok) hónapokig eláll, így egész évben rendelkezésre áll. Otthonunkban történő tárolásakor érdemes figyelembe venni, hogy olyan gázt termel (etiléngáz), ami megfonnyasztja a mellette tárolt gyümölcsöket, zöldségeket.

Babatáplálásban való felhasználása nagyon sokrétű. Az étrend egyik legfontosabb eleme, mivel mindenbe, és minden mellé kiválóan illik. Adható püréként, nyersen, vagy párolva, más gyümölcsökkel együtt, esetleg főtt burgonyához, vagy rizshez keverve, de gabonafélékkel együtt adva is finom. Frissen facsart leve üdítő, kiválasztást fokozó hatású. Természetgyógyászok szerint jó lázra, gyulladásokra, álmatlanságra, valamint emésztési zavarokra.

Diétásan alkalmazva székrekedéskor párolva, melegítve, esetleg kevés gyümölcscukorral édesítve hatásos, míg hasmenéskor durvára reszelve, hidegen, édesítés nélkül javallt.

 


Zöldségek: A burgonya 

 

altAz emberiség egyik legalapvetőbb tápláléka, és a babakonyha egyik legfontosabb alapanyaga. Az első zöldségfélék egyike. Egy éves korig szinte kihagyhatatlan a baba főzelékéből, mint alap, illetve mint sűrítő anyag. Íze gyakorlatilag semleges, ezért oly széleskörű a felhasználása a baba étrendjében.  

Vegyük hát sorra, mit is tartalmaz, miért oly értékes ez a föld alatt található gumó?

  • Először is gazdag tápanyagokban, és jól emészthető a baba számára.
  • Főleg frissen sok C-vitamin található benne. Ezen kívül tartalmaz B1, B2, K, E- vitamint, és béta karotint is.
  • Ásványi anyagok közül a vízháztartást szabályozó kálium emelendő ki. Ezen kívül vas, magnézium, fólsav, foszfor, réz, mangán, és cink van benne.
  • Kiemelendő a rost-, ballasztanyag tartalma, ami az emésztésre hat jótékonyan.
  • Mindenki számára ismert a hasmenés diétájában betöltött szerepe. Már egész pici (6 hónapos) kortól adható diétás céllal.
  • Sokan fogyasztják gyomorégés, gyomorfájás enyhítésére. Régen gyakorta használták kisebb sebekre, csípésekre téve is.
  • Elkészítése sokrétű, gyakorlatilag bármely gyümölccsel, zöldséggel együtt lehet kínálni a babának. Adható sülve, főzve, párolva, önmagában, vagy az előbb említettekkel együtt is.
  • Nagyon hamar elkészül az étel belőle. Kezdők is könnyen boldogulnak vele. Almával, vagy anyatejjel keverve elronthatatlan főzeléket készíthetünk a babának. Napokig nem fogja megunni.

Fontos tudni, hogy a héja alatt található a legtöbb vitamin és ásványi anyag. Ezért, ha lehet héjában süssük meg, vagy pároljuk. Hámozáskor pedig a lehető legvékonyabb héjréteget távolítsuk el róla.

Ha nem tudjuk megfelelő helyen tárolni (fény-, és fagymentes helyen, úgynevezett pincehőn), akkor csak kisebb mennyiségeket vásároljunk belőle. 8 fok alatt a benne lévő keményítő lebomlik, és élvezeti értéke csökken, édes lesz. Melegben tárolva pedig kicsírázik, fonnyad.

 


Gabonafélék: A rizs 

 

altA legsokoldalúbb gabona. Egyesek szerint az íze a legjobban hasonlít az anyatejéhez, így az elsőként adható ételek egyike. Gyakorlatilag bármivel, bármihez keverve adható a babának. Az üzletekben kapható rizspehely, rizsliszt is, aminek elkészítése egyszerűbb a hagyományos, szemes rizsnél.

A boltokban kapható rizs egy sor malomipari eljárás, feldolgozás végterméke. Nézzük, hogy a vásárlásnál mit vegyünk figyelembe:

  • Barna rizs: a pelyvától (külső héjtól) megszabadított rizs. A héjban értékes anyagok vannak, de a babáknak ezt a fajtát általában nem javasoljuk. (Hántolással viszont a B - vitaminok 70%-a, a vastartalom 60%-a sajnos elveszik)
  • Fehér rizs: a barna rizs külső, barna rétegének, a korpának a lekoptatatásával keletkezik.
  • Fényezett rizs: a fehér rizs szemeinek szép fényesre csiszolásával állítják elő. Minél fehérebb a rizs, annál kevesebb a tápanyagtartalma (kivéve az előkezelt rizst).
  • A” jelzésű rizs: a rizsben 0,2% az idegen anyag, és 10% a rizsszem törmelék.
  • B” jelzésű rizs: a rizsben 0,3% az idegen anyag, és 20% a rizsszem törmelék.
  • Lehetőleg jó minőségű, bio készítményt válasszunk.


A rizs nagy része (75%-a) keményítő. Található még benne fehérje, zsír, ásványi anyagok (foszfor, vas, magnézium), és különböző nyomelemek. Alacsony nátrium tartalmának köszönhetően a sószegény diétában is nagy szerepe van. Növényi rostjai a bélműködést segítik, és kitűnően szívják magukba a salakanyagokat. A székrekedés diétájában jó hatással fogyasztható.

  • Mivel gluténmentes, lisztérzékenyeknek is adható.
  • Magas szelén tartalma miatt rákmegelőző hatását is kihasználhatjuk.

 


Fűszerek:A petrezselyem 

Évszázadok óta a magyar konyha alap fűszernövénye, sőt gyógyhatása miatt gyógynövény is. Babáknál a főzelékek ízesítésére, kis mennyiségben adható. Az első főzelékekbe csak mártsuk bele, és máris érezhető jellegzetes íze. Főleg burgonyás, paradicsomos ételekbe illik.  De a fantáziádra bízom mihez, mibe teszed bele.

A petrezselyem levelében értékes illóolajakat, flavonoidokat, vasat, C és A-vitamint találhatunk. Közismert vizelethajtó, étvágyjavító hatása. Diétásan fogyasztva tisztító, lúgosító hatása is ismert. Mindezeken kívül jól tisztítja az emésztőrendszert, támogatja a máj munkáját, serkenti az immunrendszer működését, de jó hatással van a vérképzésre is, valamint késlelteti a cukorbaj kialakulását.

Mindig kéznél lehet az otthonunkban is a friss petrezselyem kis virágládában, vagy cserépben termesztve. Fagyasztással jól tartósítható: vágjuk össze a leveleket apróra, és tegyük kis fagyasztóedénybe, vagy kisebb zacskóba, esetleg jégkockatartóba, vízzel együtt. Felolvasztani nem kell, csak a kellő mennyiséget szükséges lekaparni a fagyott növényből.